نحوه اخذ رتبه بندی شرکت های پیمانکاری

علت اخذ رتبه پیمانکاری

 

مهم ترین کاری که شرکت ها پس از ثبت نام در سامانه ثبت شرکت ها انجام می دهند، اقدام برای کسب رتبه بندی شرکت ها از نهاد های ذیربط است. به طور کلی شرکت های فعال در حوزه های مختلف پیمانکاری و مشاوره لازم است تا با اخذ رتبه پیمانکاری و به طور کلی اخذ رتبه بندی شرکت ها، درجه توانایی های خود را نسبت به سایر شرکت های فعال در زمینه مشابه بسنجند و معیار استانداردی را برای دریافت پروژه های بزرگ ارائه کنند.

به طور کلی اخذ رتبه بندی شرکت های پیمانکاری و اخذ گرید پیمانکاری این فرصت را ایجاد می کند تا سطح توانایی های اجرائی شرکت های مختلف نسبت به یکدیگر به راحتی سنجیده شوند و از طرفی شرط لازم برای بستن قرارداد ها با سازمان های دولتی داشتن رتبه بندی پیمانکاری است.

 

رتبه بندی شرکت ها
رتبه بندی شرکت ها

نحوه رتبه بندی شرکت های پیمانکاری

 

شرکت های پیمانکاری فعال در حوزه های مختلف شامل:

  1. شرکت فعال در حوزه ساختمان و ابنیه
  2. شرکت فعال در حوزه راه و ترابری
  3. شرکت فعال در حوزه صنعت و معدن
  4. شرکت فعال در حوزه تاسیسات و تجهیزات
  5. شرکت فعال در حوزه کشاورزی
  6. شرکت فعال در حوزه آب
  7. شرکت فعال در حوزه مرمت آثار باستانی
  8. شرکت فعال در حوزه کاوش های زمینی
  9. شرکت فعال در حوزه ارتباطات
  10. شرکت فعال در حوزه نفت و گاز
  11. شرکت فعال در حوزه نیرو

 

جهت کسب رتبه های مختلف که از ۵ کمترین نمره تا ۱ بیشترین نمره درخواست ثبت کنند. این رتبه بندی توسط معاونت برنامه ریزی و راهبردی نهاد ریاست جمهوری انجام می شود و به عنوان یکی از اصلی ترین معیار های سنجش سطح کارکرد شرکت های مختلف است. بنا بر هر یک از زیر شاخه های معرفی شده در رتبه بندی شرکت های پیمانکاری شرایط و مدارک خاص خود را داراست و این شرایط و مدارک در آیین نامه های صادره از سمت نهاد های ذیربط تعیین شده است.

 

شرایط و مدارک اخذ رتبه بندی پیمانکاری

 

دریافت رتبه ۵ در پیمانکاری شرایط راحت تری به نسبت دریافت رتبه ۱ تا ۴ را دارد. اما به صورت عمومی مستنداتی که برای رتبه بندی شرکت های پیمانکاری نیاز است به شرح زیر می باشد:

  • ارائه تعهد نامه رسمی و محضری تک تک اعضای هیئت مدیره مبنی بر عدم اشتغال در سازمان ها و نهاد های دولتی، که در خصوص اخذ رتبه یک تا چهار ارائه این مدرک الزامی است.
  • اگر برای تمدید رتبه پیمانکاری و یا ارتقای آن درخواست ثبت شده است باید اصل گواهی نامه رتبه بندی قبلی را نیز ارائه کنند.
  • تاییده برابر با اصل آخرین آگهی چاپ شده در روزنامه های رسمی با مشخصات واقعی شرکت.
  • ارائه لیست پرسنلی که از طرف شرکت بیمه تامین اجتماعی شده اند.
  • ارائه مدارک احراز هویت اعضای هیئت مدیره شامل کپی شناسنامه و مدارک تحصیلی.
  • ارائه تمامی مستندات مالی شرکت که سود و زیان شرکت را مشخص کرده به اضافه آخرین اظهار نامه رسمی که با اسم شرکت پر شده است.
  • همچنین گواهی پایان کار پروژه ههای شرکت که در سربرگ شرکت ثبت شده اند و دارای امضا و تایید مدیرعامل شرکت است.
  • ارائه اصل اجاره نامه و یا سند مالکیت شرکت
  • کپی مدارک هویتی تمام سهامداران شرکت
  • مدارک و مستندات ثبتی شرکت که باید برابر با اصل شده باشند.

 

با ارائه مدارک و مستندات که در بالا به آنها اشاره شد می توان درخواست رتبه را ثبت کرد. با ضمیمه کردن مدارک و مستندات پروژه هایی که با موفقیت انجام شده به اضافه مستنداتی که رضایت کارفرما را از شرکت به عنوان پیمانکار نشان دهد شانس گرفتن رتبه های بالاتر از پنج برای شرکت را می توان افزایش داد. هر چه رتبه یکی شرکت بالا تر باشد شانس بیشتری برای برد در مناقصاتی که برای واگذاری پروژه های سودآور برگزار می شود وجود دارد.

 

پروسه گرید پیمانکاری

اگر در ابتدای تاسیس شرکت پیمانکاری خود هستید بهتر است به فکر کسب رتبه پنج یا چهار باشید و پس از گذشت حداقل پنج سال از زمان شروع به کار با جمع آوری سابقه کاری پربار اقدام به ارتقای رتبه شرکت خود کنید زیرا در غیر این صورت به طور معمول واجد شرایط دریافت گرید های بالاتر در ابتدای کار نخواهید بود و درخواست شما با صرفه هزینه های مالی و زمانی به نتیجه مثبت نخواهد رسید.

 

فرآیند رتبه بندی پیمانکاران

در فرآیند رتبه بندی پیمانکاران کی توانید از سایر شرکت هایی که در حوزه برند سازی و رتبه بندی شرکت های پیمانکاری فعال هستند کمک بگیرید تا مراحل رتبه بندی را با بیشتر سرعت و کمترین هزینه پشت سر بگذارید.
در حال حاضر ثبت درخواست رتبه بندی شرکت های پیمانکاری از طریق سامانه ساجات و به صورت کاملا اینترنتی انجام می شود و نیاز به حضور فیزیکی در مراجع ذیربط نیست. تمامی فرایند به صورت مرحله به مرحله از طریق سامانه انجام می شود و باعث سرعت بخشیدن به فرایند رتبه بندی شرکت های پیمانکاری شده است.

 

هزینه اخذ رتبه پیمانکاری
هزینه اخذ رتبه پیمانکاری

 

هزینه اخذ رتبه پیمانکاری

 

برای اخذ رتبه پیمانکاری شرکت ها باید یکی سری فاکتور های فنی وغیر فنی رعایت شود که اگر شرکت دارای این  فاکتور ها مانند تجهیزات لازم و ضروری نباشد در ابتدا باید هزینه تهیه این فاکتور ها را متقبل شود. به جز این بر اساس زیر شاخه ای که درخواست اخذ رتبه پیمانکار برای آن ثبت می کنید و متناسب رتبه درخواستی هزینه ها ممکن است متفاوت باشند.

 

ادامه مطلب

https://sabtfori.ir/%D8%A7%D8%AE%D8%B0-%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D9%87-%D9%BE%DB%8C%D9%85%D8%A7%D9%86%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C/

http://sabtorotbe.blog.ir/

https://www.mporg.ir/

درباره ی puzzlefilm