علت رتبه بندی شرکت های چیست ؟

دلیل رتبه بندی شرکت ها چیست؟

برای انجام بسیاری از پروژه های عمرانی و تاسیساتی و اجرایی چه در نهاد های دولتی و چه در نهاد های خصوصی لازم است تا با شرکت های فعال در حوزه های مرتبط همکاری به عمل آید و این مستلزم گرید شرکت و یا همان رتبه بندی شرکت است.

تعداد شرکت ها و افرادی که در این حوزه ها فعال هستند ممکن است بسیار زیاد باشد و بررسی سوابق و توانایی هر یک از آنها به صورت انفرادی برای موسسه و یا سازمان و یا فرد سفارش دهنده پروژه پروسه سخت و زمان گیری خواهد بود و در نهایت هم ممکن است قادر به ارزیابی دقیق و درست و عادلانه نباشد. برای حل این مشکل و مشخص کردن توانایی افراد و شرکت های فعال در زمینه های مختلف اقدام به رتبه بندی شرکت ها بر اساس فاکتور های از پیش تعیین شده کرده اند. نحوه رتبه بندی شرکت ها از سوی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری انجام می شود.

 

هزینه رتبه بندی شرکت
هزینه رتبه بندی شرکت

رتبه بندی شرکت ها به چند دسته تقسیم می شود ؟

شرکت ها در چهار دسته کلی شرکت های پیمانکاری، شرکت های مشاور، شرکت های انفورماتیک و شرکت های epc تقسیم می شود که کسب رتبه های مختلف در هر یک از دسته های زیر شرایط متفاوتی دارد. همچنین مدارک لازم برای رتبه بندی شرکت های در هر دسته متفاوت از دسته دیگر است.

رتبه بندی شرکت ها و مهندسین به افراد و سازمان ها کمک می کند تا با اطمینان و اعتماد بیشتری اقدام به انتخاب افراد و شرکت ها جهت واگذاری پروژه های خود کنند و سطح و توانایی شرکت های فعال در یک حوزه یکسان، نسبت به هم به خوبی با توجه به رتبه کسب کرده قابل ارزیابی است. نهار ها و سازمان های دولتی اجازه واگذاری پروژه ها و بستن قرارداد با شرکت و افرادی که فاقد رتبه هستند را ندارد و عملا بدون داشتن رتبه اجازه فعالیت در پروژه های دولتی برای شرکت ها و افراد وجود ندارد.
هزینه رتبه بندی شرکت نیز با یکدیگر متفاوت است و بسته به رتبه مورد تقاضا ممکن است از یکدیگر متفاوت باشد.

 

نحوه رتبه بندی مشاوران

 

در پروژه های عمرانی و سازمانی مشاوران به دو دسته مشاوران حقیقی (افراد) و مشاوران حقوقی (شرکت های مشاور) تقسیم می شوند. مهندسین به صورت مستقل و شرکت ها به عنوان شخص حقوقی می توانند درخواست رتبه برای خود داشته باشند و با ارائه مدارک لازم و ایجاد شرایط رتبه مدنظر خود را کسب کنند.
زمینه هایی که شرکت های مشاور و یا مهندسین مشاور در آن فعال هستند و می توانند اقدام به دریافت اخذ رتبه مشاور کنند شامل شرکت های فعال در حوزه:

  • کشاورزی
  • مهندسی آب
  • مطالعات کشاورزی
  • پست و مخابرات
  • انرژی
  • معماری و شهرسازی
  • صنعت و معدن
  • صنعت و عمران
  • نفت و گاز
  • پتروشیمی
  • راه و ترابری

نام برد. شرکت ها و افراد می توانند برای اخذ رتبه مشاور بین ۱ تا ۳ اقدام کنند. رتبه یک بالاترین و رتبه ۳ پایین ترین گرید در حوزه مشاوره است.

 

رتبه بندی مهندسین مشاور

 

مهندسین مشاور فعال در هر یک از حوزه های نام برده شده پس از ارائه مستندات لازم که شامل مدرک تحصیلی در رشته های مرتبط، سابقه کار و ارائه نمونه کار در حوزه مدنظر, ارائه مدارک تایید کننده حضور و شرکت در سمینارها و رویداد های آموزشی مرتبط با حوزه مدنظر، می توانند اقدام به دریافت رتبه بندی مهندسین مشاور شوند. در حوزه ممکن است شرایط و مدارک بیشتری بنابر صلاحدید نهاد های ذیربط نیاز باشد.

 

رتبه بندی شرکت های مشاور

 

در رتبه بندی شرکت های مشاور بنا بر رتبه درخواستی شرایط و مدارک اخذ رتبه مشاور متفاوت است.

درخواست رتبه ۳ مشاور

به جز شاخه مقاوم سازی که حتما نیاز به ارائه یک نمونه کار مرتبط از سوی شرکت متقاضی است، در سایر زیر شاخه ها نیاز به ارائه نمونه کار نیست و تنها با داشتن شرایط لازم از جمله ارائه مدارک احراز هویت حداقل سه نفر با مدرک تحصیلی مرتبط در مقطع کارشناسی به بالا به نهاد های ذیربط. سابقه کاری هر یک از افراد معرفی شده به صورت انفرادی مورد بررسی قرار می گیرد و حداقل میزان سابقه کار بر اساس تخصص های مختلف، متفاوت است.

درخواست رتبه ۲ مشاور

حداقل تعداد افراد مورد نیاز جهت معرفی برای دریافت رتبه ۲ در زیرشاخه های مختلف متفاوت است ولی به طور میانگین ارائه مدارک احراز هویت ۳ الی ۵ نفر از مهندسین فعال در زیر شاخه مورد نظر و داشتن حداقل ۳ سال سابقه کار در حوزه مدنظر الزامی می باشد. میزان سابقه کار افراد معرفی شده به صورت انفرادی نیز می تواند در کسب رتبه ۲ به عنوان شرکت مشاور تاثیرگذار باشد.

درخواست رتبه ۱ مشاور

برای کسب رتبه اول به عنوان شرکت مشاور لازم است تا پرسنل امتیاز آور معرفی شده به صورت میانگین بین ۳ تا ۷ نفر بر اساس شرایط لازم هر زیر شاخه که دارای حداقل مدرک کارشناسی مرتبط با حوزه درخواستی باشند. همچنین شرکت باید در طول حداکثر ۲۴ سال سابقه کاری خود پروژه ای با ارزش ریالی مندرج در لیست شرایط باشد.

 

هزینه اخذ رتبه مشاور
هزینه اخذ رتبه مشاور

هزینه اخذ رتبه مشاور

 

هزینه اخذ رتبه مشاور برای هر زیر شاخه و به تناسب رتبه درخواستی متفاوت است و شامل یک سری هزینه های کلی و جزئی جهت طی کردن مراحل لازم و ارائه مستندات و مدارک لازم اخذ رتبه مشاور می شود.
اخذ رتبه به عنوان نشان دهنده اعتبار و سطح توانایی های شرکت و تیم اجرایی و مهندسین مشاور شرکت است. هر چه رتبه شرکت بالا تر باشد بازاریابی و جذب پروژه های بزرگ راحت تر بوده و همین امر امکان پربار شدن سابقه کاری شرکت های مشاور را راحت تر می سازد. رتبه بندی شرکت به شما کمک می کند تا به معرفی شرکت خود در بازار رقابتی این روزها بپردازید.

 

برگرفته از : https://sabtfori.ir/%D8%A7%D8%AE%D8%B0-%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D9%87-%D9%85%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1/

http://sabtfori.blog.ir/1399/02/15/%D8%A7%D8%AE%D8%B0-%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D9%87-%D9%BE%DB%8C%D9%85%D8%A7%D9%86%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D9%87-%D9%BE%DB%8C%D9%85%D8%A7%D9%86%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B4%D8%B1%DA%A9%D8%AA

https://www.mporg.ir/8ed5f3d3-cb69-4f90-8adb-745a045a38c7/wid/e45f8197-0948-42b6-bae5-a59887670590/id/73778b75-7667-444e-8ac6-060892585196/

درباره ی puzzlefilm